Inwerkperiode van zij-instromers optimaliseren
Inwerkperiode van zij-instromers optimaliseren met als focus: Wat kunnen we daarvan mogelijk gebruiken bij duaal/ opleiden in de school en deeltijd
Doel/opbrengst
Binden en behouden van zij-instromers voor het onderwijs. Dit doen we door ruimte te geven om te professionaliseren, te socialiseren op de werkvloer, de werkdruk te verminderen en beter voorbereid te zijn op de onderwijspraktijk. We stemmen begeleiding, startbekwaamheid en slagingskans op elkaar af en professionaliserende school/lerarenopleiders. We maken gebruik van de expertise en onderzoeksresultaten van de Educatieve Levensbeschouwelijke Alliantie (ELA).
Plan van aanpak
We ontwikkelen de volgende activiteiten:
- Zomerschool voor pabo zij-instroom en voor de lerarenopleiding;
- Buddy systeem: ervaren docent koppelen we aan een starter en ze geven samen les (dit lijkt op werkplekbegeleider bij deeltijd, duaal en/of opleiden in de school);
- Inwerken 4-6 weken (voor de zomervakantie);
- Ruimte voor behalen bevoegdheid verlengen we tot 3 jaar;
- We ontwikkelen beleid voor bestuurders rond het thema: Hoe ben ik goede werkgever voor een zij-instromer (o.a. ook praktische zaken)?;
- Assessment voor beginsituatie in kaart te brengen;
- EVC (Erkenning van Verworven Competenties) - traject uitbouwen; hierbij sluiten we aan bij de ontwikkelingen rond de brede intake vanuit het Bestuursakkoord;
- PLG met aandacht voor transfer van professionele identiteit/duale identiteit te ontwikkelen.
Tijdspad
Januari – mei 2024:
Zomerschool: Collega’s
van de pabo kijken bij de lvo en maken een
plan dat uitgevoerd wordt in zomer 2024;
2024:
Overige activiteiten.