Focus op inductiefase
Doel/opbrengst
Er ligt een uitwerking van de werkplaats startende leraar met daarin opgenomen de thema’s die voor startende leraren een risico vormen op uitval. Het betreft een programma voor minimaal de eerste drie jaren na de opleiding.
Plan van aanpak
- We doen onderzoek onder schoolleiders en schoolopleiders, HRM collega’s naar de reden van vertrek van startende leraren (po, vo, mbo),waarbij we gebruik maken van de expertise en onderzoeksresultaten van de Educatieve Levensbeschouwelijke Alliantie. Vraag daaraan gekoppeld: Wat zou bijgedragen hebben aan het behouden van deze mensen voor het onderwijs?;
- Op basis van de analyses ligt er een voorstel voor de inhoud: Begeleiding startende leraren en aanbod/expertise gedurende de eerste jaren van de loopbaan;
- Er ligt een concept inrichting voor de scholing van de inductiefase op basis van de alumnigegevens die al beschikbaar zijn binnen Driestar Hogeschool en de input vanuit het bovenstaande.
Professionaliseren
Tijdspad
Q1 2024:
uitzetten onderzoek;
Q2 2024:
analyse en uitwerking thema’s;
Q3 2024:
verbeteren inwerkprogramma startende leraren;
Q4 2024:
inhoudelijke uitlijning van aanbod in de inductiefase op basis van onderzoek (zie Q1 en het alumni-onderzoek dat er al is).