Experimenteren – Ruimte in Onderwijstijd

bookmark_border Experimenteren
storefront

We denken dat leerlingen in minder tijd dan nu al voldoende in staat zijn om het examen te maken en af te ronden in de bovenbouw. Ook in de onderbouw kunnen leerlingen in minder tijd dan nu al voldoende van vakgebieden ontdekken en leren om vervolgens goede keuzes voor de profielen in de bovenbouw te maken.

Anderzijds moet er ook oog zijn voor de leerlingen die juist meer onderwijs nodig hebben en daar met maatwerk op inspelen. Het is belangrijk dat er onderscheid gemaakt wordt tussen type leerlingen. Voor havo-vwo kunnen andere keuzes gemaakt worden dan voor het vmbo.

Dit experiment richt zich op de mogelijkheden tot flexibiliseren van de onderwijstijd. Het doel van het experiment is het flexibiliseren onderwijstijd en bij scholen te onderzoeken wat de effecten zijn van het verder flexibiliseren van de onderwijstijd.

De bedoeling is meer maatwerk te leveren voor leerlingen die meer of minder onderwijs nodig hebben. Lesuren mogen soepeler worden ingedeeld waarbij de leerprestaties niet onder druk komen te staan.

Kaders voor Ruimte in Onderwijstijd

  • Er mag geen kwaliteitsverlies zijn. Examenprogamma’s liggen vast en einddoelen liggen vast. Dit geldt ook voor de doelen die de school heeft met vorming en burgerschap;
  • De vraag die beantwoord moet worden is of we een route kunnen verzinnen zodat hij/zij in klas 1 op een efficiënte wijze gebracht wordt naar het einddoel wat hij/zij gekozen heeft?;
  • Een kader voor de onderbouw is dat alle bovenbouwroutes beschikbaar moeten blijven om te kiezen voor leerlingen;
  • Elke locatie biedt een garantie voor 25 lesuren van 50 minuten of een equivalent daarvan per week voor alle klassen;
  • Binnen de beschikbare formatie voor een locatie geven we prioriteit aan de genoemde 25 lesuren. Vrijgespeelde formatie wordt heringezet voor het directe onderwijs aan leerlingen.

Daarnaast willen we kijken of het mogelijk is om daarbij een combinatie te leggen met een VakHavo Educatie en de AD-PEP opleiding waardoor leerlingen niet alleen een Havo diploma ontvangen, maar ook een niveau 5 AD-Pep diploma.