Experimenteren – Bevoegdhedenregeling

bookmark_border Experimenteren
storefront

Binnen de huidige bevoegdhedenregeling zijn er drie onderwijsbevoegdheden; één voor het basisonderwijs en een tweedegraads en eerstegraads bevoegdheid voor het voortgezet onderwijs. In principe mag je niet onbevoegd lesgeven in Nederland.
Er zijn wel uitzonderingen 
op deze regel, maar werken beperkend in het aantal uur dat iemand voor de klas mag staan. Daarnaast verbindt de WVO (7.16) een percentage aan het aantal onbevoegde docenten en is er sprake van een grote mate van onzekerheid voor degene die in een dergelijke constructie aan de slag wil. In principe mag er aan een onbevoegde docent geen vast dienstverband worden gegeven.

In dit experiment willen we een uitzondering vragen op het bepaalde in par. 3 WVO (de artikelen 7.14 – 7.18), Artikel 3 WPO lid 2, en het besluit bekwaamheidseisen onderwijspersoneel.

Om toestemming te krijgen tot het uitvoeren van een dergelijke experiment zal in de school kaders/ beleid moeten worden opgesteld op welke manier de onderwijskwaliteit geborgd wordt. De school stelt vast op welke wijze de bekwaamheidseisen van de betreffende werknemer gericht zijn op het handelen in het onderwijsleerproces, het algemeen professioneel handelen en het werken binnen een onderwijsorganisatie en hebben inzicht in de pedagogisch-didactische kennis, inzicht en vaardigheden die een werknemer meebrengt zonder daarvoor te zijn opgeleid binnen een lerarenopleiding.

Daarnaast dient er te worden vastgesteld op welke manier er sprake is van vakbekwaamheid. Vaststelling van kwaliteiten en kunde kan doormiddel van een EVC-traject, waarbij we aansluiten bij de ontwikkelingen rond de brede intake van het Bestuursakkoord. Daarnaast willen we EVC trajecten voor de verschillende doelgroepen:

  • Onder-, middenbouw in po en sbo;
  • Midden-, bovenbouw in po en sbo;
  • SO ZML;
  • VSO ZML;
  • SO cluster-4.

Hierbij geeft het EVC traject de ‘bevoegdheid’. Daarnaast kan een gerichte deelopleiding worden aangeboden (didactisch, pedagogische, enz.) die zorgt dat de bekwaamheden verder ontwikkelt en/of behaald worden.