Ontwikkelingen lijn 3 'Professionaliseren'

Binnen lijn 3 ontwikkelen we met Progressus iniatieven om onderwijzend personeel handvatten te geven om zich verder te profileren. De afgelopen periode zijn we met de volgende thema's binnen het plan van aanpak bezig geweest.

Thema 1: Inductiefase
Er is de achterliggende tijd veel onderzoek gedaan naar de reden van uitval van leraren in de inductiefase. Vanuit deze documenten verzamelen we de redenen die landelijk gesignaleerd worden. Hier komen onder andere de volgende redenen naar voren:

  • Werkdruk
  • Gebrek aan professionele autonomie
  • Management/bestuur

  • Onderwijskundige visie

  • Onvrede arbeidsvoorwaarden

  • Frustraties over impact

  • Arbeidsomstandigheden/flexibiliteit

  • Team en begeleiding

Met deze gegevens wordt een onderzoek ingesteld binnen onze eigen achterban. Wat zijn de redenen om te vertrekken, maar ook de positieve vraag wat de redenen zijn om te blijven. Op basis van dit onderzoek komt een vervolg.

Thema 2: Leerpaden

Het is van groot belang om het leven lang ontwikkelen onder de aandacht te brengen van leraren om hen gemotiveerd te houden voor het beroep. Hoe voer je nu als leidinggevende het goede gesprek om collega’s uit te dagen. In het najaar wordt er een strategische HR-dag georganiseerd voor een groep voorlopers vanuit po, vo en mbo om te kijken wat er nodig is om een brede HR-dag te organiseren voor po, vo en mbo en zo tools te ontwikkelen voor het voeren van de goede gesprekken.

Thema 3: Schoolopleider

De schoolopleider kan naast het begeleiden van leraren in opleiding breder in de school ingezet worden als coach en begeleider van collega’s. Binnen onze lijn denken we na over wat er nodig is om een schoolopleider een goede positie in de school te geven. Daarnaast wordt er mogelijk extra aanbod ontwikkeld om schoolopleiders voor deze nieuwe taak toe te rusten.

Thema 4: Totaalconcept

Binnen dit project wordt een landkaart ontwikkeld met alle mogelijkheden die er zijn om binnen het onderwijs te ontwikkelen. Dit wordt in kaart gebracht voor niveau vier tot en met niveau zeven. Binnen deze mogelijkheden worden profielen en doorstroomrichtingen in kaart gebracht. Hierdoor komt het gehele landschap binnen het onderwijs in beeld.